Projekt gradnje nove avtobusne postaje v Ljubljani predstavlja enega izmed pomembnejših infrastrukturnih projektov v državi in bo močno izboljšal mobilnost potnikov ter prispeval k trajnostnem razvoju mesta. Trenutna mestna in glavna avtobusna postaja že dolgo ne ustreza modernim in sodobnim smernicam ter potrebam rastočega števila prebivalcev, turistov – potnikov. Zato je prenova avtobusnega vozlišča bistvenega pomena za izboljšanje kakovosti javnega prevoza, urejanje prometa in za zagotavljanje kakovostne infrastrukture, ki bo potnikom prijaznejša.
Dne 27. septembra 2023 je Evropska komisija objavila razpis Instrumenta za povezovanje Evrope (IPE, ang. CEF) za leto 2023 – področje prometa. Ta je bil objavljen na spletni strani Izvajalske agencije za podnebje, infrastrukturo in okolje (CINEA).
Sredstva, ki so v okviru objavljenega razpisa na razpolago, so namenjena podpori Skupnosti infrastrukturnim projektom na jedrnem in celovitem omrežju na naslednjih področjih: · železnice, · celinske plovne poti, · pomorska in celinska pristanišča, · ceste, železniško-cestni terminali in multimodalne logistične platforme, · večmodalna potniška vozlišča, · pametne in interoperabilne aplikacije za promet, · varno in varovano mobilnost, · izboljšanje odpornosti infrastrukture.
Na objavljen razpis so se glede na vsebinsko ustreznost in stopnjo pripravljenosti (zrelost) projekta prijavile Slovenske železnice, d.o.o., kot investitor in sicer za izdelavo dokumentacije za projekt »Gradnja nove avtobusne postaje Ljubljana s poslovnimi prostori in parkirno hišo« (PCL-AP) in sicer za izdelavo dokumentacije. Slovenske železnice, d.o.o., so vlogo oddale 26. januarja 2024 v elektronski obliki preko spletnega portala za predložitev prijav za financiranje in razpise (Funding & Tender opportunities) pod sklop CEF-T[1]2023-SUSTMOBGEN-MULTHUB-Sudies: Multimodal passenger hubs – studies.
Obvestilo o odobritvi sofinanciranja in pričetku priprave pogodbe o dodelitvi nepovratnih sredstev smo prejeli 16. julija 2024 in do meseca oktobra 2024 so s predstavniki Evropske komisije, CINEA, potekala usklajevanje vsebine pogodbe o dodelitvi nepovratnih sredstev (Grant Agreement).
Po dokončni uskladitvi vsebine je bila, 25. 10. 2024, z Evropsko komisijo podpisana pogodba o dodelitvi nepovratnih sredstev (Grant Agreement) za sofinanciranje izdelave dokumentacije za projekt »Gradnja nove avtobusne postaje Ljubljana s poslovnimi prostori in parkirno hišo« (PCL-AP studies)
Celoten projekt Gradnje nove avtobusne postaje Ljubljana s poslovnimi prostori in parkirno hišo PCL-AP je razdeljen na dva sklopa. Na izdelavo potrebne dokumentacije (studies) in na gradnjo (works) nove avtobusne postaje Ljubljana.
Sklop, ki je predmet sofinanciranja ima naziv »Studies for the new Ljubljana bus station as part of a multimodal passenger hub« (PCL-AP studies) in vsebuje izdelavo potrebne dokumentacije za gradnjo nove avtobusne postaje za pričetek realizacije drugega dela projekta – PCL-AP works. Sklop PCL-AP studies je razdeljen v štiri delovne pakete: • WP 1: Projektno vodenje • WP 2: Projektna dokumentacije za Severni terminal • WP 3: Projektna dokumentacija za Južni terminal • WP 4: Investicijska dokumentacija in študije.
Skupna ocenjena vrednost izdelave dokumentacije je 6.440.555 EUR brez DDV, upravičeni stroški, ki se nanašajo na multimodalni del projekta (avtobusna postaja in parkirna hiša), znašajo 2.741.833 EUR. Predvideno je sofinanciranje v višini 50 % upravičenih stroškov, kar pri sklopu PCL-AP studies predstavlja 1.370.917 EUR brez DDV.
Predplačilo nepovratnih sredstev v višini 50 % odobrenih sredstev, kar znaša 685.458,25 EUR, je predvideno v 30 dneh po podpisu pogodbe (Grant Agreement) in je bilo dne 4. 11. 2024 že izvedeno. Preostala sredstva pa bodo nakazana v roku 90 dni po oddanem končnem poročilu (predvidoma v II. kvartalu 2027), in sicer glede na dejansko realizirane stroške, vendar ne več kot je s pogodbo dodeljenih sredstev.
Nova avtobusna postaja Ljubljana ni le infrastrukturni projekt ampak nekaj več. Je pomemben korak v smeri trajnostnega razvoja in modernizacije, ki bo pozitivno vplival na vse uporabnike javnega prevoza, kakor tudi na celotno mesto Ljubljana in nenazadnje tudi državo.